Co-vergister Volkelseweg is illegaal bezig.

Met stijgende verbazing hebben we de vergunningaanvragen van Smits co-vergisten in de Princepeel bij Wilbertoord gelezen.

Een ondernemer met alle m.n. financiele middelen laat een aanvraag indienen, een omgevingsdienst is niet bij machte om dit goed te beoordelen en een toevallige vrijwilligersclub moet in de touwen om het recht te breien.

We zijn benieuwd naar de reactie van het bevoegd gezag. Daarnaast zullen we ook in politieke zin uiting geven aan een gevoel van onmacht, die breed gedeeld wordt, nu dit zo overgelaten wordt aan een vrijwilligersorganisatie.

MLvC heeft op 3 maart 2019 zijn voorlopige zienswijze hierover bij de Omgevingsdienst Brabant Noord ingediend, op 21 maart volgde onze volledige zienswijze.

Omdat deze hele procedure dusdanig omvattend en complex is hebben wij op 9 april Gedeputeerde Staten gevraagd om ondersteuning ten behoeve van het inschakelen van professionele hulp. Op 11 april kregen we via Brabantloket te horen dat ons verzoek “niet binnen de gestelde 5 dagen” behandeld kon worden. Maar dat “De te verwachten behandel termijn is gesteld op 5 - 10 dagen".

Omdat we eind juni nog steeds niets gehoord hadden stuurden we op 23 juni een "Herhaald Verzoek" met verwijzing naar de termijnoverschrijding, daarop komt weer geen reactie.

Op 15 juli stuurden we daarom een brief aan Gedeputeerde Staten met een verzoek om antwoord.

UIteindelijk, op 26-october 2020 kregen we een afwijzing met een laffe argumentatie en bovendien gaat men voorbij aan de veel te lange periode voordat er een antwoord kwam.

Begin december 2020 zijn er Statenvragen gesteld door 50+: "Omdat de inrichting in strijd met de vergunde situatie in werking is, is een handhavingstraject gestart. In het kader van dat traject is een last onder dwangsom opgelegd.”  Er werd een last  onder dwangsom opgelegd vanwege afwijkingen van de vergunde situatie. Kortom de ondernemer is illegaal bezig. Het gaat om een bedrag van max €16.500,- om binnen 6 maanden de illegale situatie op te heffen. Dit kan ook door een nieuwe vergunning aan te vragen. De last onder dwangsom dateert van maart 2020.

En na bijna vijf jaar wordt op 21 december 2020 de vergunningaanvraag ingetrokken.

Omdat er veel onduidelijk is doen doen wij op 8 april 2021 een WOB verzoek bij de ODBN voor alle correspondentie sinds maart 2020.
Hierop ontvingen wij een beperkt aantal stukken.
Daarnaast hebben wij een aantal vergunningen uit het verleden opgevraagd om een beter beeld te krijgen van de juridische status van de inrichting.
Op 3 juni heeft de provincie (ODBN) pas de revisievergunning van 23 maart 2010 ter beschikking gesteld. Ons verzoek was zoek. Toezending van de rest van de stukken wordt afhankelijk gesteld van bezwaren van de ondernemer. Eind week 23 horen we meer.
20 juni: Het overgrote deel van de stukken ontvangen, Beschikking 7 juni 2011, Beschikking 19 april 2013, Beschikking 24 april 2019, de tekeningen.
Het laatste controlerapport is nog onderhevig aan bezwaar van de ondernemer. Hij zal bij de rechter een voorlopige voorziening moeten aanvragen, anders wordt dat ook ter beschikking gesteld.
8 juli 2021: Inmiddels is het controlerapport binnen. Het rammelt als grind in een zinken emmer.
Sept. 2021: Dit is reden voor de milieuvereniging om een handhavingsverzoek in te dienen. Het is triest dat de bescherming van de leefomgeving afhankelijk is van de inzet van vrijwilligers.
Waar is onze overheid? En hier gaat ruim 68 miljoen subsidie naar toe?

De Gelderlandder publiceert er op 28 september een artikel over.

Ter informatie: een bestuurlijke brief van het ministerie van LNV over co-vergisters, risico's, voorkomen en aanpak van fraude.

Op 14 maart onderzocht Teun van der Keuken in de uitzendingencyclus “De vuilinisman” het principe van een co-vergister: npostart.nl/de-vuilnisman/14-03-2021